Rodzice oczekują na ten moment z niecierpliwością. Zazwyczaj poprzedza go tzw. raczkowanie, które już wysyła sygnały, że dziecko niedługo rozpocznie naukę chodzenia. Jest to odpowiedni moment do tego, by zacząć się na poważnie zastanawiać jakie buty dla maluszka wybrać. Jest to bardzo ważna decyzja. Od rodzaju obuwia może bowiem zależeć szybkość nauki, poprawność, ale przede wszystkim komfort malucha. Czym kierować się wybierając obuwie do nauki chodzenia?
Rozmiar
Na wstępie należy dokładnie przemyśleć rozmiar obuwia. Wielu rodziców kierując się zasadą, że im większe buty, tym dłużej posłużą dziecku, wybierają wśród rozmiarów przewyższających długość stopy. I słusznie. Jednak nie o ekonomię tu chodzi. Ważny jest fakt, że stopa dziecka podczas próby robienia kroku, będzie się przemieszczać w przód i tył. Ważne zatem żeby ani pięta, ani palce nie uderzały w trakcie tego procesu o kant buta. Może to być bowiem bolesne, powodować otarcia i odciski, co na pewno nie będzie sprzyjało chęciom do dalszej nauki, a maluch najprawdopodobniej powróci do raczkowania. Za krótkie buty to zatem zły pomysł, ale nie wolno też przesadzać z rozmiarem. Obuwie o 0,5-1 cm dłuższe będzie optymalnym wyborem.
Rodzaj zapięcia
Kiedy wybieramy tzw. buty roczki, niezwykle ważne, a często niestety niedoceniane i pomijane przy decyzji, jest to, jakie zapięcie dany model obuwia posiada. Chodzi o wybór najbardziej komfortowego rozwiązania, które wpłynie na łatwość i szybkość zakładania buta. Wydaje się, że najlepszym posunięciem jest postawienie na obuwie wyposażone w specjalny boczny zamek, który pozwoli na szybkie wkładanie i ściąganie. Pamiętajmy, że dzieci są ruchliwe i przez to założenie obuwia nie należy do najłatwiejszych czynności. Zminimalizowanie tego trudu zmniejszy także pierwsze zniechęcenie dziecka, jakie jeszcze przed próbą chodzenia może wystąpić z powodu ubierania obuwia. Jeżeli spytamy w sklepie o buty ze specjalnym bocznym zamkiem, który zapewnia szerokie rozwinięcie cholewy, obsługa na pewno doradzi nam idealny pod tym kątem model.